Rapport nr 17

Rhône - Saône 6 - 15 augusti 2005

Den 4 augusti kom generatorn fram och Rune installerade den. Sedan bytte han olja, oljefilter, dieselfilter, glykolvatten i färskvattensystemet och impeller. Den nya impellern trillade av någon anledning ned i vårt djupa kölsvin men som tur var hade vi en impeller till. På Corsica hade vi köpt en gasolflaska som vi nu fick användning för när den andra tog slut. Vi hade dock problem med kopplingen på denna flaska. Kranen på anslutningen läckte men det blev OK efter ny packning och lite fett. Efter test med läckspray kände vi oss lugna.

Den 5 augusti vinkade vi adjö till Don & Agnes Reed i S/V Honey Moon från Australien och lämnade Port Napoleon och gick till Port S:t Louise. Där testade man mikrofoner i hamnen hela dagen och på kvällen var det popsångare som sjöng med ljus- och rökeffekter. Vi åt musslor och pomme fritte på hamnkrogen. Det var helt perfekt ända tills solen gick ned och myggorna anföll oss.

Nästa morgon - vår bröllopsdag - var vi uppe 5.30 för att slussa ut i Rhône. 6.45 tuffade vi ut i Rhone och fick en lugn förmiddag. Vi passerade Camargue-området som är Rhônes delta. En flock på 8 örnar cirklade över oss. På stranden såg vi tre av de svarta vilda tjurar som finns i området. Vi passerade Arles och hade nu en hård Mistral emot oss, men vi satt i skydd av sprayhood och mådde gott. Vi passerade en sluss och fortsatte mot Avignon, där påvarna har haft sitt säte. I Avignon fick vi lägga oss utanpå tyska S/Y Free med Elke & Walter Stoffers. Nu öppnade vi en flaska champagne som smakade perfekt till laxen. Sedan kyckling och champinjoner med rödvin. Ost. Creme Caramelle. Kaffe. Sedan var vi lite lulliga och skickade SMS till vänner och släkt och berättade var vi var och att vi firade 45 års bröllopsdag. Vi blev överväldigade och skrattade åt alla gratulationer som pep in.

Vårt SMS:

"I påvestaden Avignon efter 11 tim. Mistralen envis men nu har vi korkat upp champagne à Epernay o firar vår 45-åriga bröllopsdag. Kram E&R"

I rask takt pep svaren in:

"Gratulerar på bröllopsdagen. Anita & Ivan"

"Fick 15-åringar gifta sig i Kungälv? Grattis och stor kram fr Ulla o Åke"

"Vi gratulerar på 45 årsdagen. Ulla Ingvar Josef"

"Vi tar räkor och vin och firar med er. Kram e r"

"Grattis. Då är ni på väg. L o R"

"VI GRATULERRE! Onskar her manga lyckliga ar tilsamma. Och en god hemresa. Vi firar med her. Kram Nino MC"

"GRATTIS på er. Vi sitter i husvagnen i Fjällbacka. Det är typisk svensk sommar regn och sol 14 gr. Hoppas ni har bättre väder. När går ni in i kanalerna? Skål från A o K"

"Hej o GRATTIS! Vi korkar upp o skålar för ER! Då är det mast av och full fart i diket norrut?! Tidplan? Ha det riktigt gott. Kramar Karin ? Folke"

"Hej, vi grattar också. Olle Marianne från soliga Förö"

"Grattis på bröllopsdagen. Vi ligger på Samsö tillsammans med Najaden Cess. Skål på er från Zerlina"

"Gratulerar. Härligt. I morgon ska vi fira Lottas 40 årsdag med att rida Islandshäst. Kram Mia"

"Stort grattis och hoppas ni har en underbar dag. Sitter i en hyrbil tillsammans med Cristina, underbar tjej, hon grattar er, och vi är på väg mot Baja California 400 mil Kram Niklas"

En fantastiskt fin bröllopsdag som vi avslutade med en promenad i den gamla påvestaden.

7 aug söndag start 6.20 temp: middag 26 gr

Vi fortsatte kanalfärden och slussade tillsammans med S/Y Free och en tredje båt. Slusstekniken började fungera bra. Vår nästa hamn blev Viviers, en lugn och charmig by. Vi gick till en pub och tog glass och kaffe. Några äldre män satt och spelade kort vid ett runt bord. På widescreen-TV visades en fotbollsmatch. Bartendern spelade biljard med en ung man. Härlig miljö.

8 aug måndag start 6.30 temp: morgon 17 gr middag 26 gr

Slussen låg helt nära. En pråm kom och vi följde den direkt in i slussen. Ganska lugnt på morgonen men vid 9-tiden började Mistralen blåsa igen ca 15 m/sek. 14.30 gick vi in i Valence. Stan hade vi besökt på nervägen så vi tog det lugnt i båten.

9 aug tisdag start 6.30 temp: morgon 14 gr kl 19.00 34 gr

Lämnade Valence i spegelblankt vatten. Slussade med Free och två motorbåtar genom tre slussar. Den sista var jobbig och fendrarna pressades ihop. Passerade fina små byar och vinodlingar. 15.30 lade vi till i Les Roches de Condrieu. Walter och Elke i Free har vännerna Kurt och Anne Grete med under två veckor. De bjöd på ett glas vin. På kvällen gick vi över bron in till staden och tog ut pengar på bankomat. Där var tyst och öde. Alla affärer var stängda, men där fanns en nöjesplats med massor av folk och ett förskräckligt liv. Vi avstod från hamburgare där men hade tur och fick tag i en pizza helt när vår båt.

10 aug onsdag start 6.30

Det ligger dimma över vattnet på morgonen och vi njuter av vackra vyer. Vi passerade två slussar och före vi kom in i Lyon passade vi på att köpa diesel till "rätt" pris hos pénichen vid K 23 söder om stan.

Nu gick vi in i Saône som flyter ut i Rhône vid Lyon och från båt får man en magnifik upplevelse av staden. Högt över oss såg vi katedralen som vi besökte år 2000 på väg ned mot Medelhavet.

Nästa sluss hade fasta krokar och vi fick flytta tampen till nästa krok när vattnet höjdes. Det går fint med att arbeta med två tampar. Saône´s stränder är lummiga och välskötta. Överallt såg vi folk som badade, fiskade och campade. 17.30 lade vi till vid en ponton vid Jassans-Riottier, 41 km från Lyon. Restaurant Glacier ligger innanför bryggan och längre in finns en by med mycket moderna hus och affärer, som alla var stängda när vi tog en promenad kl 9.

11 aug torsdag start 6.30

Efter några timmars gång fick Free problem med motorn. Vi vände och gick tillbaka till dem, men de åtgärdade felet och var snart på gång igen. Efter ytterligare några timmar såg vi att de hade gått på grund. Vi försökte dra loss dem, men de satt hårt fast. De flyttade linan midskepps och vi drog. Båten bara svängde lite. De flyttade linan till aktern och vi drog och båten vred sig. Sedan drog vi med linan fäst i fören igen och då kom hon loss. Vi fortsatte mot slussen efter Macon och den var jobbig. De som sköter slussarna jobbar lite olika. Den här killen släppte in vattnet alldeles för fort och då kan det bli problem. Det gick bra och snart låg vi i marinan i Chalon Sur Saône och lagade Spagetti Carbonara.

12 aug fredag start 12.15

Sov till 8 och gick sedan och köpte karta över Moselle. Handlade på den fina stormarknaden Carrefore. Vi köpte tre lådor vin och mycket mat. 12.15 kom vi iväg. En dubbelpråm med påskjutare låg framför oss och körde långsamt i kurvorna. Plötsligt var det stopp. Han hade kört på grund i en skarpsväng och fick backa för full maskin för att komma loss. Vattnet forsade bakom honom, men vi tog chansen och körde om. 18.45 var vi i Saint-Jean-De-Losne, sedan gamla tider ett säte för pråmskeppare. Vi lade oss utanpå en hyrbåt med två familjer från Paris.

13 aug lördag

Vi fortsatte till Gray där vi lade oss vid kaj till höger före slussen. Eftersom det var grunt fick vi ligga en halvmeter ifrån kajen. Byarna är nu helt tomma på liv på kvällarna eftersom det är semestertider och de flesta verkar vara hemifrån.

14 aug söndag start 8.00

Gick igenom slussen där slussvakt hjälpte till. Det började snart duggregna. Regnjacka och stövlar kom på då det började ösregna. Fel, regnbyxor måste på också annars blir det plaskblött i stövlarna. Vi är inte vana vid regn och regnkläder. Vi passerade vacker natur med jordbruksområden, friluftsområden med mycket campare och fiskare. När vi skulle gå in i en av slussarna började det ösregna igen. Jag vred på handtaget för att starta den manuella slussen men det fortsatte att lysa rött och grönt. En tysk gick in i slussen och vi följde efter. Han lyfte på den blå stången, och då ska porten stängas och vatten strömma in. Inget hände. Han lyfte på den röda stången för att kalla på hjälp och efter en halvtimma kom det en man i bil och ordnade så att allt fungerade. Vi hann med 11 slussar denna dag. I en sluss var det en åsna från djurriket som tittade ned på oss. 7.30 var vi framme i Port-Sur-Saône där vi betalade 20€ i hamnavgift. Här var vi på cabaré och såg mycket skickliga dansgrupper från Irland, Peru, Vitryssland, Costa Rica som dansade i vackra dräkter.

15 aug måndag start 9.00

Det småregnade på morgonen så vi kom iväg sent. Vi klarade av 5 slussar och var i Corre kl 14.30. Vi promenerade förbi en charmig bondgård som hyr ut rum. Bakom gården betade kor på en vidsträckt äng.

Canal de l´est(S) 16 - 20 augusti 2005

I slussen vid Corre fick vi en fjärrkontroll som gällde för 11 automatiserade slussar. Här trodde vi att vi skulle köpa Vinjette som betalning för att gå i franska kanaler, men slussvaktaren bara överlämnade fjärrkontrollen och önskade oss trevlig färd. Det var soligt och varmt och vi passerade slussar med blommor, katter och paradisfåglar. Vid 12-tiden var vi framme vid Fontenoy le Chateau. Vi åt sallad med skinka och ost till Bethovens 1:a.

17 aug onsdag start 6.30

Vi passerade genom 26 slussar varav en del var manuella. Det flöt på väldigt dåligt och förmodligen var det en stor pråm som bromsade upp. Vi lade oss för natten framför sluss nr 8 vid Girancourt. Walter lade sig utanför och vi bjöd gänget på vin och tilltugg.

18 aug torsdag

Kl 9 öppnade slussen och vi gick in. Vi klarade av 31 (dagsrecord) slussar och allt flöt bra. I sluss nr 21 Plaine de Thaon lämnade vi tillbaka fjärrkontrollen. Sluss nr 24 La Heronniére stängdes för dagen kl 18.50 så vi fick lägga oss utanpå en holländsk motorbåt eftersom det var för grunt intill kanalkanten.

19 aug fredag

Vi var på gång från 9 - 19 och fick regn på oss några timmar mitt på dagen. Nu hann vi upp den stora penichen som bromsat oss i de sista dagarna. Han lade sig för natten i en akvedukt vid Flavigny sur Moselle framför sluss 43 och vi lade oss bakom. Under oss flöt Moselle. Vi hade gjort 42 nedslussningar från 366 m höjd ö h.

Moselle 20- 23 augusti 2005

Penichen kunde som fraktfartyg slussa ut kl 6 men vi som är turister fick vänta till kl 9. Vi passerade sluss 47 som är den sista slussen i Canal de L´est och vi var inne i Mosel som har mycket större slussar. Efter en avstickare till vår huvudväg, tre slussar uppåt, var vi i Toul. Vi hade inte handlat sedan Charlon sur Saune och här hittade vi en mycket fin frukt- och grönsakshandel och Lidel och fick också köpt diesel via dunkar.

21 aug söndag

Vi slussade ned de tre slussarna från Toul. Efter en sluss nära Aingeray gick vi på grund två gånger, men på mjuk lera utan att tappa så mycket fart. Vi hade hållit oss på rätt sida om de röda bojarna men nu ökade vi avståndet till bojarna. Två slussar från Metz slussade vi tillsammans med tre tyska båtar. De körde ju snabbt till nästa sluss. Per VHF meddelade vi att "bateau suedois" skulle komma om 20 minuter. När vi kom fram var portarna stängda och det lyste rött. Vi blev besvikna. Men plötsligt öppnades slussen långt där framme och den visade grönt. Vi tackade per VHF och han blinkade till med rött. Det hade börjat regna och regnställen var på, även byxorna. Kl 7 var vi framme i Metz. Vi åt middag och sedan hörde vi mäktig musik från land. Fransmannen intill oss sa att det var spektakel iland. Vi gick iland och i dammen i parken intill visade man vattenkonst med musik till ljusspel. Mycket vackert. Sedan promenerade vi genom en fin stad med mycket blommor till den vackra katedralen som har ett berömt fönster målat av Chagall.

22 aug måndag

Rune gick för att handla men affärerna var stängda. Patisserian var dock öppen och han hade med sig bröd och goda bakverk. Vi lämnade Metz kl 13.30 och hakade på en pénich genom slussen. En tysk motorbåt hakade också på och vi följdes sedan åt och lade till kl 19.00 två slussar före gränsen till Luxemburg vid Koenigsmacker.

Mosel 23-25 augusti 2005

Vi vaknade 6.30 och gick in i slussen strax efter 7. Rune hade anropat slussen och vi skulle få vänta 20 min. Även den tyska motorbåten följde med. Det var en mycket vacker morgon i soldis. Vi hade lämnat industriområdena norr om Metz, dit stora mängder kol fraktas via tyska kanaler, och kommit in i områden med vinodlingar. I Remish, Luxemburg, stannade vi för att köpa en karta över tyska Mosel, vilket inte lyckades. Vi gick vidare och passerade den första tyska slussen tillsammans med tre nöjesbåtar. I Tyskland får man som nöjesbåt betala om man inte slussar tillsammans med en yrkesbåt som betalar. Vi tre fick betala 4.50 € per båt. I nästa sluss var vi två båtar som slussade gratis tillsammans med en pråm. Vi fick en rejäl skur över oss och regnkläderna åkte på igen. Kl 18.00 lade vi till vid en ponton i Issel. På andra sidan pontonen låg en klubbåt som används för möten i denna lilla klubbhamn. Det var mulet och 17 gr. Vi tittade in en liten stund i kyrkan där det var gudstjänst. På ett matställe åt vi jägarschnitzel som dock inte var så god som 1959 då vi körde motorcykel i Tyskland.

24 aug onsdag start 7.00

Vid Km 142, just före slussen vid Wintrich, lade vi till vid en brygga framför vingården Ceierslay. Ja, vi fick ju köra in i dyn med stäven snett intill bryggan. Där finns en familj som producerar vin. Vi satt på terrassen och provsmakade deras Weissburgunder, Riesling, rött Dornfelder m m. Sonen kom hem från vinodlingen och pratade engelska med oss. Det blev ett antal lådor av ett rött vin och två sorters vita. Frun i huset körde lådorna på en kärra till vår båt.

Vi gick vidare och i sluss 141 låg vi efter en stor pråm ganska nära. När han gick ut släppte vår tamp och vi slog i med mastfoten förut mot andra sidan slussen. Ingen skada som tur var, masten var väl surrad, och vi fortsatte till Km 90 där vi lade till för natten i Briedel.

25 aug torsdag start 8.00 temp 18 gr

Rune gick iland och köpte bröd. Byn var spöklikt öde. Vi kastade loss och drack te med frallor på vägen. Passerade Zell som verkade livligare. Såg namn på många vinodlare på bergssluttningarna, bl a Swartze Katz. Vi passerade dubbelslussen mot Rhen och kom in i staden Koblenz med den stora statyn med Kaiser-Wilhelm på sin häst, men vi var mest fascinerade av den strömmande floden Rhen som vi såg framför oss, en brun flod som kontrasterade mot Mosels rena blå vatten. Vi gick in i Rhen och gick kämpade oss motströms med endast 1 knop på GPS´en mot en hamn på andra sidan en bit uppför floden innanför en skyddande landremsa. En pråm kom sakta ikapp oss alldeles bredvid. De söker sig närmare stranden för att få mindre motström. Vi lade till vid en ponton i Rhein Marina Kaiser-Wilhelm. En grannbåt lånade oss nyckeln till grinden och vi gick till restauranten Rhein Hof och åt en god sallad och wienerschnitzel med pomme fritte för 23 € för oss båda inkl fyra glas gott öl. Regn igen.

Rhein 26- 27 augusti 2005

Hafenmeister Werner Fritz i Marina Kaiser-Wilhelm är en mycket trevlig och hjälpsam man. Han köpte frallor till oss på morgonen och ordnade så att en man kom med kartor över Rhen och kanalerna norrut. Vi köpte en mycket fin kartbok över Rhen för 40 €. Han hade med sig två böcker till över kanalerna norrut från Rhen, men vi tyckte att det blev för dyrt med dessa exklusiva böcker. I Frankrike kan man köpa små häftade kartböcker för en billig penning.

Nu tog vi vår första "layday" sedan starten från Port Napoleon och tog färjan över Rhen till Koblenz centrum och vandrade runt i staden. Vid stadshuset hade massor av turister samlats framför klocktornet. På klockan finns en gubbe som rör på ögonen och när klockan slog 4 räckte han ut tungan. På kvällen talade vi med en trevlig tjej i M/S Lady, en Grand Banks som låg intill oss. Hon var ute och vallade hunden, 12 år gammal. Lady´s hemmahamn är Kappeln och de var på väg uppför floden till Wiesbaden, där de har en lägenhet. Hennes man hade hjärtbesvär och de hade gått över till motorbåt från att ha haft flera HR-båtar. Hon saknade seglingen.

27 aug lördag start 07.30

Vi vaknade kl 7 och där låg frallorna i sittbrunnen men ingen Werner syntes till. Kvinnan på Lady var uppe och hon lovade att ett posta brev med CD till Åke Thorn. Så forsade vi iväg utför Rhen och det var en fantastiskt spännande upplevelse. Floden är mycket trafikerad och de flesta pråmarna vi såg gick uppför, men ett fåtal gick om oss på väg ned. Vid något tillfälle var vi fem båtar i bredd och det gällde att hålla tungan rätt i mun. Hela vägen på Rhen gick vi med ca 10 knop på grund av medströmmen. Senaste veckan hade det regnat mycket i Schweiz och Österrike. Det är ju högertrafik men pråmarna sökte den sida där de fick minst motström. Om de vill gå på "fel" sida visar de en blå tavla. Vi höll uppsikt över mötande pråmar med kikaren och när vi såg en blå tavla tog vi mötet på "fel" sida men mest höll vi oss mitt i strömfåran. Vi hade soligt och fint väder. Många turistbåtar var ute och de drar upp mycket sjö. Vi passerade, Bonn, Köln och Düsseldorf.

Kl 18.00 lämnade vi Rhen och gick in i en kanal på höger sida helt nära Duisburg.

Nu hade vi inga kanalkort längre men kopplade GPS´en till dator och gick via programmet Autoroute ända till Travemünde. Vi tog följe med en pråm och slussade upp två slussar. Därefter lade vi oss vid en småbåtshamn vid Oberhausen. Grinden vid bryggan var låst, så vi kom inte iland men vi åt middag och somnade sött efter 106 nm på 12 timmar.

Tyska centrala kanaler 28 augusti - 3 september 2005

7.30 på morgonen kom en pråm och vi hakade på. Te och smörgås under gång som vanligt. Vi är i Rhein-Hernekanal. Sol och 25 gr på dagen. Vi var i Münster vid 6-tiden och lade till på vänster sida före slussen i en liten marina, Monasteria Yacht Club, med klubbhus, dusch och tvättmaskiner.

29 aug måndag Temperatur 28-32 gr

Vi var uppe kl 8 och gick till supermarket och handlade. Vi kastade loss och gick mot slussen. En man i slussen talade om att det var en spärr 8 km efter slussen och vi skulle inte komma vidare förrän kl 22.00. Vi vände åter till marinan, där en man ringde och vi fick veta att man letade efter en bomb i kanalen. Vi fick vår andra "layday" och lagade till en god biff i båten och drack ett gott vin: Vin de Pays du Tarn et Garonne, La Cave de Lavilledieu. Mycket folk flanerade och cyklade utefter kanalen. Ungdomar badade och dök. Kanalerna är i hela Europa populära för rekreation. Hörde på radion om orkan i New Orleans.

30 aug tisdag Start 7.00

Vi gick in i Münster sluss och slussade ned tillsammans med en pråm. Dimmig morgon men snart kom solen igenom och det blev åter en varm dag. Vi fortsatte i Dortmund Ems Kanal, som man har byggt om och breddat. Arbetet pågick fortfarande och det var intressant att se hur man pålade ner stora järnbalkar som fogades i varandra och blev kanter i den breddade kanalen. Vid 12-tiden gick vi in i Mittellandkanal, och precis innan mötte vi Mareld från Göteborg som hade mött och hälsade från Gaia. Vi var framme vid Bad Essen ca 17.30. En skylt vid Yacht Marina visade 1,70 m, men vi gick på grund när vi skulle gå in där. Det small till rejält fastän vi gick mycket sakta. Vi backade ut och gick tillbaka en bit och lade oss vid tilläggsplats på norra sidan av kanalen. Två pråmar kom och lade sig framför oss. Ytterligare en pråm kom på natten med strålkastare och lade till helt nära.

31 aug onsdag Start 6.30

Det var 13 grader och lite dimmigt när vi gick vidare nästa morgon. Det var vått av dimman på däck och i sittbrunn. Vi tog bort imman på fönstren med fönsterskrapa, åt corn flakes och drack te. Lyssnade på nyheterna från Radio Sweden.

Man blir verkligen imponerad av dessa stora vattenvägar och alla dessa stora pråmar med sin last. Och fort kör de, ca10 knop, men de är skickliga. Ofta bor hela familjen ombord tillsammans med barnen så länge de inte går i skolan. Särskilt i Tyskland läggs det mycket pengar på att underhålla kanalerna och de är också mycket mer trafikerade här. Vi lade till i Hannover Yacht Haven kl 17.30. Där låg en pråm med restaurant och hamnkaptenen hade kontor på pråmen. Där fanns "tankstelle" för diesel, men vi hade tankat några kilometer tidigare.

1 sep torsdag Start 6.30

Vi hade en halvtimmas gång till slussen och slussade där upp 16 m. Vi fortsatte i Mittelandkanal och mötte två norska män i roddbåt. De skulle ro till Grekland. Vid KM 233 lämnade vi Mittelandkanal och gick in på Elbe Seiten Kanal med friare vyer. Träden växte inte så tätt intill som tidigare. Det var tredje molnfria dagen med 28-30 grader. Idag skulle vi ha bacon och ägg istället för sallad. Äggen stod på nedgångstrappan och några gick i krasch när de skakade ned. Sedan blev det mattvätt och därefter dusch. Uppmärksamheten släppte och vi höll på att köra in i järnkanten. Vi mötte här svenska S/Y Nika. Vi hade tänkt lägga till vid 53 km, men det var felskrivet i Tåvås bok. Det skulle vara 50 km och den platsen hade vi redan passerat. Då vi inte ville vända fortsatte vi till slussen vid Uelzen. Vi tänkte lägga oss för natten före slussen, men slussvakten ropade i högtalaren: "Gehe zu die andere Seite." En pråm slussade upp och vi gick in och slussade ned 23 m. I slussen fanns flottör att göra fast vid. Vi tänkte lägga oss för natten till vänster efter slussen, men slussvakten ropade: "Sportboot zu die andere Seite." Vi hittade en tilläggsplats för fritidsbåtar på andra sidan. Vi åt sallad och kyckling. Tittade på pråmarna som kom i mörkret, en med tre vita ljus i fören. Vi satte upp ankarlanternan och såg ljus på himlen från ett åskväder på avstånd.

2 sep fredag Start 7.30

Det var slut på det varma soliga vädret som vi haft på upp till 34 grader. Det var uppehåll men disigt med 17,6 grader. Vi slussade ned 23 m vid Velzen och med skeppshissen Lüneburg 38 m (vid 106 km). Efter 45 minuters gång var vi ute i Elbe och fick 2 knops motström under 4 km. Från Elbe slussade vi upp 7 m med slussarna Lauernburg och Witzeeze till Elbe-Lübeck-kanal. I Mölln vidgade sig kanalen till en sjö och vi lade till i en liten marina. (17.15) Vi gick in med fören och masten stack ju långt ut. Det blev att hänga i krokig arm för att ta sig ner till bryggan. På stationshuset i Mölln fick vi belöningen: Wienerschnitzel resp lax med vitvin.

3 sep lördag Start 7.00

Vi korsade över den lilla sjön och gick in i kanalen. Efter fem små slussar var vi i Lübeck. Vi gick in i en kanal till den gamla staden och passerade under så låga broar att masten nästan skrapade i. Skepparn har starka nerver. Det är alltid väldigt vackert att gå sjövägen genom en stad. Vi passerade charmiga hus i utkanten av staden och sedan torg och kyrkor. Många turbåtar körde omkring med turister. Den sista bron klarade vi inte utan fick gå tillbaka. Vid passerade under de låga broarna. Folk stod ovanför, tittade, skrattade och undrade om vi skulle klara det. Nu visste jag att vi skulle klara det. Vi fortsatte i kanalen öster om staden och en bro fick öppna för oss. Det var strålande väder igen, sol och ca 25 grader. Vi var i Travemünde vid 14-tiden. Här lade vi till vid ett varv som skulle ha 16 € per natt och förmodligen 93 € för att resa masten. Vi ringde Ivan Dovrén och fick tips om Passat Hafen. På vägen dit mötte vi många fartyg. Jag satt till rors och beundrade ett gammalt skepp som såg ut att vara från 1600-talet som vi mötte. Titta bakom dig då, sa Rune. Jag vände mig om och fick sträcka på nacken för att se den kolossala container som reste sig mot skyn bakom oss. Passat Hafen var en mycket trevlig hamn. De har en kran där man själv kan resa masten. På kvällen promenerade vi från hamnen till inloppet, där man hade byggt jättestora sandslott på stranden. Vi åt sedan god fisk på Passat-Terrassen.

4 sep söndag

Vi var uppe redan kl 6 och dimman var så tät att man inte kunde se segelfartyget som låg på yttersta bryggan. Masten kom på plats och på kvällen var Eldfågen segelklar och rentvättad. Det kändes jätteskönt.

Hemgång från Travemünde 5 - 11 september

Vi köpte frallor och två lådor öl. Sedan lämnade vi Tyskland och efter 53 nm gick vi in i en fin hamn på Falster nära Gedser.

6 sep tisdag Start 10.00

Vi handlade och lämnade hamnen. Nu fick vi en fin slör och kunde segla en hel del. Senare vred vinden emot och ökade till ca 9 m/s. Vid 4-tiden var vi framme vid Mön och gick in i hamnen Klintholm.

7 sep onsdag Start 6-tiden

Vid 6-tiden startade vi och passerade områden med fisknät. Det första svenska landet vi siktade var Falsterbo. Sedan dök Öresundsbron upp, mycket vacker och stilren med sina två spann. Den är svartmålad men upplevs som blå. Turning Torso med husen ikring såg ut som ett litet New York i kikaren. Vi gick in till Lomma hamn som ligger i en flodmynning. Det är en större hamn än vad vi trodde och verkligen mysig, med en sandstrand intill och ett bra centrum helt nära med många butiker.

8 sep torsdag

Vår dotter Mia som bor i Lund kom och vi hade en trevlig kväll tillsammans. Det kändes härligt att vara tillbaka i Sverige hos nära och kära igen.

9 sep fredag

Det var trevligt att ligga i denna klubbhamn som påminde oss om vår hemmahamn, Nordön. Folk satt i båtarna och pratade. I grannbåten var det tre män och snart kom den fjärde som hade med sig grillad kyckling. De stack iväg med båten för att tillbringa helgen i Köpenhamn. Mia kom vid 12-tiden och vi seglade tillsammans till Landskrona. Mias sambo Dan kom på kvällen och vi åt middag i båten.

10 sep lördag Start 7

Mörka moln i öster men de drev bort och vi fick fin gång genom sundet. Det var soligt väder med landvind. Efter 13 timmar lade vi till i Varberg och var nöjda med vår dag.

11 sep söndag

Klockan ringde 7 och det var bara 13 grader i ruffen och 8 grader ute. Vi hade ingen el kopplad men under täcket håller man värmen. Vi gick ut ur hamnen och mötte en lastbåt som var på väg in med hjälp av en bogserare. Solen gick upp och värmde gott. Det blev en solig dag med ca 20 grader och mycket båt ute utanför Göteborg. Vid 3-tiden var vi på Nordön och vi togs emot av Britt, Leif, Eivor och Reidar. Britt hade med sig blommor från trädgården och bjöd på kaffe och bullar. Eivor bjöd på hembakat bröd. Det var mycket folk i hamnen på grund av slutköret. Monica & Lasse Carlsson, Lasse Nordin och Lennart Ring blev överraskade när vi tuffade in och de kom och hälsade oss välkomna hem.

Vi var trötta eftersom vi drivit på hårt hela tiden från den 6 augusti. Britt och Leif körde oss hem och vi besiktade trädgården. Grannen Rolf hade just klippt gräset. Sådana grannar ska man ha. Anita och Kenth hade just kommit tillbaka med husvagn från Varberg och hälsade oss välkomna hem. Allt var så fint och i ordning inne. Oh, så skönt att vara hemma igen.